neděle 21. července 2013

Prvních 41 km s "kraťasama"

Včera jsem za doprovodu dvou cyklistů poprvé testoval 100 mm kliky na delším výletě. Ještě pořád si na ně zvykám. Hlavně to nasedání je terno. Pro jistotu jsem si vzal chrániče, které jsem stejně po 15 km sundal, páč je v nich vedro jak pes.
Posuďte sami. Když jsem začínal s dálkařinou na jednokolce, měl jsem průměrku někde kolem 10 km/h. Postupem času a používáním stále kratších klik má průměrka vzrostla až na včerejších 16,8 km/h. A dál poroste. Jen si na to prostě musím ještě chvíli zvykat.
Tohle je ale samozřejmě údaj z rovinatých plání jižní Moravy. V kopcích, třeba na takové Vysočině, bych byl ztracený.
Kliky jsou opravdu rychlé. Někdy až moc. Jednokolka ale reaguje pomalu a člověk musí vynakládat velkou sílu na to, aby mohl provést nějaké úpravy rychlosti. Proto je lepší jet plynule a bez zbytečných seků. Čili jezdit po rovném povrchu. Z kopečka pak samozřejmě přibržďovat brzdou. Nohama to s tímhle prostě ubrzdit nejde.
Zkoušel jsem i kamenitou cestu a polňačku. Kamenitá cesta bylo docela dobrý peklo, páč jsem musel celou dobu zabírat stejně jako při rozjíždění. Drtička kolen... Polňačka už byla lepší. Ale hrozně to po ní skáče. Nevím čím to je, ale s krátkýma klikama se prostě špatně pruží.
Obecně je tedy jízda rychlejší, v některých pasážích i těch 22 km/h, ale o to nebezpečnější. Člověk si pořád musí dávat pozor a myslet trochu dopředu, aby mohl provádět potřebné kroky s časovým předstihem. Například na STOPce nemůžete z 20 km rychlosti brzdit tři metry před čárou tak jako na kole, ale musíte začít mnohem dřív a pozvolněji.
Ještě taková technická poznámečka. Při používání kratších klik doporučuji zvýšit sedlo. Je to logické, protože klika zkrátí vzdálenost mezi sedlem a pedálem a tuto ztrátu musíte vykompenzovat. Takže teď je jednokolka docela dost vysoká :)
Za celou cestu se mi povedl celkem jeden karambol a to tehdy, kdy jsem si nasazoval batoh poté co jsem do něj vracel lahev.






Žádné komentáře:

Okomentovat