QU-AX Cross 29"

Tento stroj už si zalouží být titulován jako cestovní jednokolka určená primárně do lehkého až středního terénu. Díky většímu kolu je stroj rychlejší než klasická dvacka a člověk se míň našlape. I zde platí robustnost strojů od německé firmy. Sedlo cross (taktéž příšerné), duralová vyztužená sedlovka, ocelový rám s navárkami pro hydraulickou ráfkovou brzdu, 145 mm duralové kliky, plasotvé BMX pedály, ocelový náboj s ISIS osou a 48 dráty ve výpletu, dvojitý ráfek.
Tento stroj je prakticky nezničitelný. Nehledejte tu nějaké gramaření, tady se hledí na odolnost a trvanlivost za přijatelnou cenu. Vlastně, ve srovnání s dneškem byla její tehdejší cena hoodně moc přijatelná :)

Druhá a doposud nejvíc projetá jednokolka. Měsíc a kousek po naučení se na 20" jsem přešel na další metu. Možná to bylo až příliš rychle. Spoustu věcí jsem se musel učit znova. Například nasedání bylo přímo noční můrou. Tady už hrál velkou roli taky strach. Už to není malinkaté kolečko, ale relativně velké kolo, které umí člověka hezky poslat k zemi, kdykoliv mu k tomu dá příležitost.
Společně s devětadvackou přišla i myšlenka s objetím hranic České republiky. Postupem času jsem stroj upravoval a upravoval, až jsem se na tu cestu skutečně vydal.
Původní už je na ní jen rám, wheelset a objímka sedlovky. Všechno ostatní, včetně ložisek, již bylo vyměněno. Většinou za komponenty uzpůsobené pro dlouhodobé ježdění.
Projeli jsme toho spoustu a ikdyž je to jen hromádka oceli a hliníku, tak i přesto, když se na ni dnes podívám, vybaví se mi spousta zážitků. Pěkných i těch méně příjemných.
V současnosti už není tak ověnčená udělátky, jako během Cesty. Teď je to takové malé lehké udělátko pro ježdění v lese a na polňačkách. Ponechal jsem na ní kliky KH Moment Dual 137/165 mm. Krásně se s nimi totiž ovládá. S klidným srdcem můžu říct, že vydrží ještě dlouho.


Z první jízdy...

Během cesty kolem ČR

Současná podoba

6 komentářů:

  1. přemýšlím o 29" a je k němu nutná brzda?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží co s ní chceš jezdit. Jestli bydlíš v rovinatém kraji, potom je brzda možná zbytečná. Pokud u vás máte kopečky, měl bys jednokolku brzdou vybavit. Za mě ji doporučuji. Na delších výletech je to prakticky nutnost.

      Vymazat
  2. Brzda se kupuje jako komponent na obyčejný kolo nebo je to nějaká speciální z jednokolkařskýho obchodu ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ráfek se používá hydraulická Magura (HS11, HS33...), ale potřebuješ k ní takový domečky se šroubkama a ty koupíš v obchodě pro jednokolky. K tomu taky držák na páčku pod sedlo nebo T-Bar. S tím držákem se to většinou prodává jako celá sada, ale je to dost předražený. Jestli seš šikovnej, tak si to vyrobíš sám.
      V kotoučové verzi můžeš použít prakticky jakoukoliv brzdu plus redukci. Je to proto, že jednokolky zatím nemají ten systém upínání šroubů kolmo na osu náboje, ale zůstávají u starší platformy. To ale běžně koupíš v klasickým bikeshopu.
      Já jsem si ale na začátku udělal takovej nástavec a namontoval jsem na jednokolku klasický mechanický Véčko (cena asi tři stovky, desetkrát míň než sada s Magurou, výkon srovnatelnej).

      http://cesta-je-cil.blogspot.cz/2013/06/uz-zase-brzdim.html

      Vymazat
    2. Moc děkuju za radu, ale s tím kutilstvím to nějak to bude těžší.
      Přesto si zkusím poradit od zkušenějších :)

      Vymazat